Keď sa človek zamyslí, nad tým ako funguje marketing a trh predaja v jednotlivých susedných  krajinách veľa sa naučí, či poučí. Pri slovách “Poľský trh” nás hneď napadne veľa ponúk, nízke ceny a pre severné Slovensko aj príjemná dostupnosť. Málo ľudí si však všimne, že aj obchody fungujú na systéme trhoviska. Záhradnícke centrá sú v podobnom režime, kde produkt je predávaný iba v období keď je práve najkrajší, pri rastlinách pekne vidno jeho kvitnutie, či farbu. Má to však niekoľko háčikov:

  1. Nie je možné si naplánovať druhovú skladbu sortimentu, ktorú chceme použiť na záhrade, pretože nemajú aktuálne katalógy na stránkach
  2. Pri realizácií Vašej záhrady budete mať nakúpený sortiment, ktorý kvitne len daný mesiac a už ste nemali možnosť kúpiť sortiment kvitnúci napr. v neskorom lete
  3. Vznikol by dizajn nedokončenej záhrady, stále by ste čakali na  niektorých miestach druhy, ktoré neboli v záhradníckom centre k predaji
  4. V prípade požiadavky kvitnúcej záhrady počas celého roka by ste sortiment dosadzovali postupne a rastliny by sa nerovnomerne zapojovali, čím by skôr vysadené rastliny boli konkurentmi v odoberaní živín a vlahy od tých nových
  5. Je tu väčšie riziko, že sa z Vašej záhrady stane botanická záhrada s množstvom druhov po málo kusoch (čím si ju opticky roztrieštime a nebudeme mať pocit harmónie a celku)
  6. Podstupujete riziko, že ak Vám určitý kus v záhrade vypadne, dočkáte sa ho v najlepšom prípade o rok, prípade majú len obmedzený počet

Naproti tomu slovenský záhradnícky trh funguje presne na opačnom princípe. Áno je drahší a treba za ním cestovať na juh Slovenska, ale dá sa vždy naň spoľahnúť.

  1. Škôlky majú aktuálny cenník a katalóg voľne dostupný na stránkach, čím môžte presne vymyslieť druhy a počty projektované na záhradu
  2. Škála sortimentu je široká, obsahuje aj druhy kvitnúce v inom období v akom ste práve prišli a kúpite ho naraz
  3. Osadenie záhonov môžte realizovať naraz (čím nevzniká konkurenčný boj, rovnomerne zalejete a zamulčujete =) – o tom si ešte povieme v ďalšom článku)
  4. Sortiment je premyslený a vhodne umiestnený (počtom, miestom, stanoviskom, farbou, textúrou, štruktúrou a pod.) čím mi vytvorí celistvý dizajn s dobrou vitalitou
  5. Nájdete tam stabilný sortiment, na ktorý sa môžte spoľahnúť i keď Vám časom bude treba dosadbu (hlavne ak realizujete na etapy)

Všetko má svoje pozitíva a negatíva a je dobré ich predom vedieť. Sú dôležité pri našom rozhodovaní, kedy volíme vhodnú cestu. Preto v závere len dodám, že neodsudzujem ani jeden štýl predaja, naopak s týmto poznatkom pracujem a navštevujem oba trhy ako potrebujem.

PL: Skalniak- Spytkowice….. Szarotka- Živiec….. Cierniak- Kalna…..
SR: Ovocnýstrom- Moravské Lieskové….. Victoria- trvalky- Nitra/Čab….. Naturea- Veselé pri Piešťanoch…..

Autor: Ing. Katarína Gloneková