Keď sa človek zamyslí nad tým, ako funguje marketing a trh predaja v jednotlivých susedných krajinách, veľa sa naučí či aspoň poučí. Pri slovách “Poľský trh” nám hneď napadne veľa ponúk, nízke ceny a pre severné Slovensko aj príjemná dostupnosť. Málo ľudí si však všimne, že aj obchody fungujú na systéme trhoviska. Záhradnícke centrá sú v podobnom režime. Produkt je predávaný iba v období, keď je práve najkrajší, pri rastlinách pekne vidno kvitnutie či farbu. Má to však niekoľko háčikov:

  1. Nie je možné si naplánovať druhovú skladbu sortimentu, ktorú chceme použiť v záhrade, pretože nemajú aktuálne katalógy na stránkach.
  2. Pri realizácií svojej záhrady budete mať zakúpený sortiment, ktorý kvitne len daný mesiac. Už ste nemali možnosť kúpiť sortiment kvitnúci napr. v neskorom lete.
  3. Vznikol by dizajn nedokončenej záhrady, stále by ste čakali na niektorých miestach druhy, ktoré neboli v záhradníckom centre na predaj.
  4. V prípade požiadavky kvitnúcej záhrady počas celého roka by ste sortiment dosádzali postupne. Rastliny by sa nerovnomerne zapojovali, čím by skôr vysadené rastliny boli konkurentmi v odoberaní živín a vlahy od tých nových.
  5. Je tu väčšie riziko, že sa z vašej záhrady stane botanická záhrada s množstvom druhov po málo kusov. (Čím si ju opticky roztrieštite a nebudete mať pocit harmónie a celku)
  6. Podstupujete riziko. Ak vám určitý kus v záhrade vypadne, dočkáte sa ho v najlepšom prípade o rok, prípadne ich majú len obmedzený počet.

Podrastové druhy trvaliek na okraji lesa

Každý rok vznikajú nové druhy rastlín

 

Slovenský záhradnícky trh funguje presne na opačnom princípe. Áno, je drahší a treba za ním cestovať na juh Slovenska, ale dá sa vždy naň spoľahnúť.

  1. Škôlky majú aktuálny cenník a katalóg voľne dostupný na stránkach, čím môžete presne naplánovať druhy a počty projektované na záhradu.
  2. Škála sortimentu je široká, obsahuje aj druhy kvitnúce v inom období, v akom ste práve prišli, a kúpite všetko naraz.
  3. Osadenie záhonov môžete realizovať naraz. Nevzniká tak konkurenčný boj, rovnomerne zalejete a zamulčujete.
  4. Sortiment je premyslený a vhodne umiestnený (počtom, miestom, stanoviskom, farbou, textúrou, štruktúrou a pod.). Čím vytvorí celistvý dizajn s dobrou vitalitou.
  5. Nájdete tam stabilný sortiment, na ktorý sa môžete spoľahnúť i keď vám časom bude treba dosadbu. (Hlavne vtedy, keď záhradu realizujete na etapy.)

Všetko má svoje pozitíva a negatíva a je dobré ich vopred poznať. Sú dôležité pri našom rozhodovaní, kedy volíme vhodnú cestu. Preto v závere len dodám, že neodsudzujem ani jeden štýl predaja, naopak s týmto poznatkom pracujem a navštevujem oba trhy, ako potrebujem.

PL: Skalniak- Spytkowice….. Szarotka- Živiec….. Cierniak- Kalna…..
SR: Ovocnýstrom- Moravské Lieskové….. Victoria- trvalky- Nitra/Čab….. Naturea- Veselé pri Piešťanoch…..

Autor: Ing. Katarína Gloneková